Cases
Den frie fakkel: Operationalisering af visionen
I foråret 2021 afholdt Snail Academy seks workshops med lærerne på en skole i København, Den frie fakkel. Målet var at støtte dem i at operationalisere skolens progressive vision, dvs., at bygge bro mellem ambitiøse, abstrakte mål og deres praktiske hverdagsarbejde med børnene og med hinanden.
I løbet af den første workshop ledte Snail Academy lærerne igennem en proces hvor de identificerede de mål som de allerede var ved at nå, og satte ord på deres styrker som individer og som team. De begyndte at pejle sig ind på fælles definitioner – for eksempel, hvad det betyder at være ”god til kaos” – og at sætte ord på fælles drømme og mål. Denne fase var udfordrende for lærere, der ikke var vant til styrke-baserede evalueringer af deres arbejde.
I løbet af de næste fire en-times workshops organiserede SA en serie små aktiviteter til at konkretisere individuelle mål som teamet havde identificeret som særligt interessante eller vanskelige. Disse aktiviteter var med til at skabe et fælles sprog og strategier som lærerne kunne implementere med det samme. Hver af disse workshops indeholdt også elementer af evaluering for at vænne teamet til en formativ innovationscyklus med formulering af mål, implementering og evaluering
I løbet af den sidste workshop evaluerede teamet deres fremskridt og satte ord på de indsigter de havde opnået. De gav udtryk for nye og mere detaljerede mål for deres arbejde sammen, men også nye perspektiver på arbejdet med børnene. Nye muligheder kom til syne når de anlagde disse nye perspektiver og de blev i stand til at kortlægge nye strategier.
Kort sagt, selvom deres tidligere perspektiver på arbejdet med børnene tilsyneladende ikke lejlighed til at eksperimenter og innovere – og tilslørede de innovationer de allerede havde gang i – så åbnede de nye perspektiver op for helt nye områder for innovation, samt en nyfunden selvtillid.
På et opsamlingsmøde seks måneder senere med skolelederen blev det tydeligt hvordan den nyfundne selvtillid og det fælles sprog havde haft en positiv effekt på teamets samarbejde. Desuden så var teamets nye måder at arbejde med innovative pædagogikker blevet integreret i skolens procedurer, således at innovation blev forankret organisatorisk.